Skip to content

Oppstart, tilvenning og overgang

Oppstart og tilvenning

Små barn har behov for å få tilpasset tilvenning til en ny hverdag utenfor hjemmet i sitt eget tempo, og må få anledning til å bruke tid på å bli trygg i sitt nye miljø utenfor hjemmet.

For å møte barna og deres behov, og for å bidra til en god tilvenningstid, inviteres barnet sammen med foresatte til flere leketreff før sommerferien.

Barnehagen har god erfaring med at disse treffene har mye å si for barnets tilvenning når det begynner i barnehagen. Når barn og foresatte er kjent med barnehagen på forhånd, skaper det gode forutsetninger ved at barnet har blitt litt kjent i sine nye omgivelser, og foresatte mer trygge i forhold til barnehagens organisering, rutiner og på personalet.

Barn er ulike, og noen har behov for lengre tilvenningstid en andre. Barnet får sin egen tilknytningsperson som følger barnet den første tiden i barnehagen, og som er foresattes kontaktperson.
Etter hvert vil barnet bli kjent med flere, og knytter seg til andre barn og voksne i barnehagen.

Barnehagen følger kommunens egen standard for trygg og god tilvenning i barnehagen

 

Overgang til ny avdeling

Når barnet skal bytte avdeling i barnehagen, har vi gode rutiner for hvordan overgangen skal foregå, og tid og rom for å bli kjent med den nye avdelingen med barn og personale.

Personalet skal sørge for at barnet knytter relasjoner, blir trygg og får en naturlig plass i den nye barnegruppen, noe vi fokuserer ekstra mye på før sommerferien.

Foreldre involveres i prosessen for bytte av avdeling, og gis god informasjon om barnehagens vurderinger som ligger til grunn. Barnet får en tilknytningsperson på ny avdeling, som følger det gjennom hele tilvenningen.

De to siste ukene i barnehageåret avsettes det tid for de barna som skal overflyttes til ny avdeling ved at de får følge av personalet inn til den avdelingen de skal begynne, og er på sin nye avdeling frem til ferien. Tilknytningspersonen på den nye avdelingen bruker tid før sommeren på å skape en god og trygg relasjon til barnet. Pedagogene overfører nødvendig informasjon seg imellom slik at personalet på ny avdeling har så god kjennskap til barnet som mulig.
Foresatte tilbys også foreldresamtale i forkant av overgangen.