Service- og Administrasjon
Service- og administrasjonsfaget
Som service- og administrasjonsmedarbeider kan du ha svært ulike arbeidsoppgaver avhengig av hvilken bedrift du jobber i. I all hovedsak dreier det seg om service, kundebehandling og kontoradministrative oppgaver. Det er nødvendig med gode datakunnskaper innen tekstbehandling, databaser, regneark, presentasjons- og kontorstøtteverktøy, samt kunnskap om regelverk. Dette kan variere mye fra bransje til bransje.
Vanlige arbeidsoppgaver for en service- og administrasjonsmedarbeider:
- besvare epost og telefoner
- håndtere post
- service, kundebehandling og brukerstøtte
- enkel saksbehandling
- økonomi- og regnskapsarbeid
- prosjektarbeid
- planlegge arrangementer, kurs og konferanser
- registrere timelister, fakturaer og lignende
Dette yrket har mange ulike stillingstitler. Eksempler på stillingsbetegnelser er fagarbeider, kontorarbeider, kontormedarbeider, administrasjonsmedarbeider, sekretær, advokatsekretær eller administrasjonssekretær.